Relationscirkler og KIT

Slotsvængets organisation er så vidt muligt tilpasset brugernes behov og ønsker. I stedet for at have faste team i bodelen organiserer vi os ud fra beboernes ønsker til, hvem de gerne vil samarbejde med. De medarbejdere, som beboeren samarbejder med, kalder vi beboerens relationscirkel.

Beboeren sammensætter selv sin relationscirkel og planlægger sammen med medarbejderne i relationscirklen, hvordan samarbejdet skal finde sted i det daglige – hvem der skal hjælpe med hvad og hvornår.

Samtidig er Slotsvænget et døgndækket tilbud, og der skal være mulighed for at få hjælp når som helst – også når der ikke er nogen fra den enkeltes relationscirkel på arbejde. For at det kan lade sig gøre, skal der være medarbejdere til stede i huset til at tage sig af de praktiske ting og til at stå til rådighed for akut opståede behov. Dette kaldes for KIT, fordi medarbejdere, der har KIT, skal sikre at husets hverdag er kittet sammen.

De fleste medarbejdere i bodelen arbejder både som KIT og som relationsmedarbejdere. KIT-arbejdstiden er fastlagt, mens relationscirkeltiden kan flyttes og tilpasses beboernes behov og ønsker.

Det lægger et stort ansvar på medarbejderne i relationscirklerne, som skal sikre, at alle opgaver bliver løst døgnet rundt – i samarbejde med beboeren selv. Men det giver også en stor frihed til at tilrettelægge sit arbejde på en måde og på nogle tidspunkter, der både passer til opgaverne og til egne ønsker og behov.