Individuel støtte

Den individuelle støtte er et meget centralt element i Slotsvængets tilbud. Det kan være støtte til ting som tøjvask, rengøring, indkøb og madlavning, men det er i høj grad også støtte til at klare de psykiske udfordringer, man oplever.

Støtten sker ud fra den konkrete relation mellem beboer og de enkelte medarbejdere i relationscirklen, som beboeren selv har valgt. Sammen taler og sparrer man om den enkeltes situation, behov, udviklingsprocesser, mål og ønsker, og om hvordan man kan indgå i Slotsvængets tilbud og fællesskaber – og måske i forskellige grupper i lokalområdet. Som et led i dette arbejde anvender Slotsvængets medarbejdere en række metoder og redskaber, herunder:

  • Arbejde med stemmehøring, paranoia, selvskade, angst m.m. med henblik på at forstå, skabe mening i og mestre disse fænomener.
  • Arbejde med livshistorie.
  • Livsplanlægning med udgangspunkt i personens drømme, håb og mål.

Frit valg

Brugerne har relationer til mange medarbejdere med forskelligt indhold fokus og indhold. For at sikre, at brugerne er i centrum og i kontrol i forhold til relationscirklen, er udgangspunktet, at brugerne selv vælger, hvordan de ønsker at bruge de forskellige medarbejdere.

Brugere i bodelen og i støttepakkerne kan selv vælge, hvilke medarbejdere de ønsker at samarbejde med, og disse kommer således med i brugerens relationscirkel. Sammen tilrettelægger man den individuelle støtte.

Slotsvængets ydelser er meget fleksible, og de vil altid tage udgangspunkt i at bidrage til menneskelig opblomstring for den enkelte. Det kan f.eks. være med udgangspunkt i mestringsstrategier, PCP (personcentreret planlægning), livshistorier m.m. Det er Slotsvængets ambition, at livet her leves efter beboernes egne ønsker, drømme og behov og som en del af det normale samfundsliv. Samme holdning og udgangspunkt gælder for §85 og Akuttilbuddet, men:

Brugere, der får bostøtte efter §85, er tilknyttet Slotsvænget med få timer og ofte i kortere perioder. De kan ikke selv vælge deres relationspersoner, men har mulighed for at give ønsker til ændring. Heller ikke brugere af Akuttilbuddet har mulighed for at vælge. Her er oftest kun to medarbejdere på arbejde ad gangen.